Caremore Frejagatan

Caremore Frejagatan

Vi bryr oss mer!

Caremore Frejagatan

Om enheten

I en rymlig villa med uppväxt och lummig trädgård i centrala Mölndal ligger Frejagatan. Verksamheten tar emot flickor i åldrarna 13-18 år med psykosocial problematik eller ett socialt nedbrytande beteende. Här finns allt man kan önska sig med skolor, fritidsanläggningen Aktiviteten och Åby is- och simhall precis utanför dörren.

Tf. verksamhetschef: Sara Hart, sara.hart@caremore.se  0705-34 00 57

Adress: Frejagatan 18 A, 431 44 Mölndal,  frejagatan@caremore.se eller 031-361 69 24.

Antal platser: 6 st platser för flickor,13-18 år, SoL och LVU. Möjlighet till utsluss via Stödboende i egen lägenhet. 

Målgrupp

Verksamheten riktar sig mot flickor i åldern 13-18 år med psykosocial problematik eller ett socialt nedbrytande beteende. Det socialt nedbrytande beteendet kan yttra sig genom att ungdomen har svårigheter i skolan, utvecklat ett självskadebeteende, ångest, nedstämdhet, isolering, svårigheter med ilska eller impulskontroll, konfliktfyllda relationer och andra former av riskbeteenden.

Verksamhetens arbetssätt och metoder

Frejagatan har en miljöteuapeutisk ansats med ett hälsofrämjande och salutogent förhållningssätt. Stor vikt läggs vid rutiner och vardaglig struktur för att vägleda den unge att etablera en fungerande skolgång, en meningsfull fritid, en god fysisk och psykisk hälsa samt positiva relationer till vuxna och jämnåriga. Ungdomen får stöd och vägledning att bryta destruktiva mönster och beteenden och att ersätta dem med funktionella strategier. Genom personalens rollmodellering får ungdomarna vägledning i att hantera och reglera känslor, impulser och konflikter på ett konstruktivt sätt.

Vid samtliga placeringar upprättas en individuell genomförandeplan utifrån socialtjänstens vårdplan som är grunden i behandlingsarbetet för att kunna konkretisera såväl långsiktiga som kortsiktiga mål. För att den unge ska känna delaktighet i sin placering sker insatsernas utformning i en nära dialog mellan den unge, vårdnadshavare, socialtjänst och Frejagatans personal.

Frejagatan arbetar med ett lågaffektivt bemötande och genom individuella samtal utifrån MI (motiverande samtal), social färdighetsträning, ADL, rePULSE för att hjälpa ungdomen till en fungerande och självständig vardag.

Skola/sysselsättning

Frejagatan har som mål att alla placerade ungdomar ska ha en fungerande skolgång eller en sysselsättning utifrån ungdomens förutsättningar. Det finns ett etablerat samarbete med grundskola som ligger 200 m från enheten och flertalet gymnasieskolor finns i närheten.

Skola/sysselsättning

Möjlighet finns till skolgång på Skogsbrynets resursskola i Sätila vilket är en fristående grundskola för årskurs 7-9 med tillstånd från Skolinspektionen att bedriva undervisning och följer därmed skollag och läroplan. Det finns även ett nära samarbete med närliggande skolor i Mölndals kommun.

Kompetens

I personalgruppen finns socionomer, behandlingspedagoger, socialpedagoger mm. Personalen har vidareutbildning i RePulse, psykiatriska svårigheter, neuropsykiatriska funktionsvariationer, lågaffektivt bemötande, MI (motiverande samtal).

Eftervård

Möjlighet finns till eftervård vid behov och kan bestå av exempelvis att kontaktperson träffar den unge regelbundet under en period efter placeringens avslut för att skapa de bästa förutsättningarna för den unge att lyckas hemma hos sina föräldrar eller i kommande placering i familjehem eller HVB.

Övriga etableringar

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Vilka är vi?

Caremore - Vi bryr oss mer

Caremore startades med målet att bli en av de ledande vård- och behandlingsverksamheterna i Sverige. Caremore är inriktat på vård- och behandling för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/ eller psykosocial eller psykiatrisk problematik.

Kompetens

integrerad verksamhet

Vi erbjuder en integrerad verksamhet där vi kan hjälpa våra klienter från en kvalitativ utredning till ett fungerande liv i samhället via behandling, utbildning, praktik/arbete samt vid behov eget boende. Målet med verksamheten är att hjälpa varje individ att nå sin fulla potential.

Bred metodkompetens

Individs enskilda behov

I våra verksamheter har vi ett brett spektra av kompetenser: socionomer, socialpedagoger, behandlingsassistenter, beteendevetare, lärare mm. Vi har en bred kultur- & språkkompetens. All ordinarie personal har regelbunden handledning & flerårig erfarenhet av målgruppen de arbetar med.

Placeringsrådgivning

Om du vill rådfråga oss kring en placering är du välkommen att kontakta oss. Vi rådgör och diskuterar gärna dina klienters behov och svarar på era frågor kring en placering hos Caremore.

Caremore Skogsbrynet HVB & resursskola

Caremore Skogsbrynet HVB & resursskola

Vi bryr oss mer!

Caremore Skogsbrynet HVB & resursskola

Om enheten

I Marks kommun ligger Caremore Skogsbrynet HVB och resursskola som i en hemlik och ombonad miljö bedriver verksamhet för ungdomar i åldrarna 13-18 år sedan 1994 med tillhörande grundskola för årskurs 7-9. Verksamheten tar emot pojkar och flickor i åldrarna 13-18 år med psykosocial problematik.

Verksamhetschef: Sara Hart, sara.hart@caremore.se 0705-34 00 57

Platschef: Emma Falk Vikström, emma.falk.vikstrom@caremore.se 0720-50 53 80

Rektor: Annica Gunnarsson, annica.gunnarsson@caremore.se 0706-82 34 74

Adress: Ösjövägen 1, 511 99 Sätila

Telefon: 0301-428 44

Antal platser: 8 platser för flickor och pojkar  i åldrarna 13-18 år

Målgrupp

Verksamheten tar emot pojkar och flickor i åldrarna 13-18 år med psykosocial problematik, beteendeproblematik eller riskbeteenden som yttrar sig genom problematisk skolfrånvaro, en bristande impulskontroll eller svårigheter i det sociala samspelet med vuxna och jämnåriga. Placering kan ske enligt SoL eller LVU.

Verksamhetens arbetssätt och metoder

Skogsbrynet har en miljöterapeutisk ansats och en tydlig struktur för att skapa en stabil och förutsägbar tillvaro. Fokus läggs också på att förstärka den unges egna förmågor och resurser för att möjliggöra att den unge tar ansvar utifrån ålder och mognad. Genom rutiner stöttas den unge att etablera en fungerande skolgång, en meningsfull fritid, en god fysisk och psykisk hälsa samt positiva relationer till vuxna och jämnåriga. Den unge får genom samtal och rollmodellering hjälp att arbeta fram funktionella strategier för att kunna hantera och reglera sina känslor och impulser, vilket också ger en god effekt i det sociala samspelet och i den unges sociala relationer.

Vid samtliga placeringar upprättas en individuell genomförandeplan utifrån socialtjänstens vårdplan som är grunden i behandlingsarbetet för att kunna göra såväl kortsiktiga som långsiktiga mål tydliga. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för en gynnsam placering och att den unge ska känna delaktighet sker insatsernas utformning  i en nära dialog mellan den unge, vårdnadshavare, socialtjänst, Skogsbrynets personal och eventuella andra aktörer i den unges professionella nätverk såsom BUP (barn- och ungdomspsykiatrin), habilitering osv.

Skogsbrynet arbetar med ett lågaffektivt bemötande och genom individuella samtal utifrån MI (motiverande samtal), social färdighetsträning, “Hitta rätt” och ADL för att hjälpa ungdomen till en självständig och fungerande vardag. Vid behov kan den unge gå programmet rePULSE vilket är en välbeprövad metod för impulskontroll och träning av sociala färdigheter. 

Skola/sysselsättning

Skogsbrynets skola är en fristående grundskola för årskurs 7-9 med tillstånd från Skolinspektionen att bedriva undervisning och följer därmed skollag och läroplan. Skolverksamheten bedrivs i ljusa och luftiga lokaler ca 200 m boendet. HVB och skola har ett nära samarbete för att skapa trygghet och samsyn kring eleverna, vilket ytterligare förstärker den struktur som finns på Skogsbrynet.

Vid samtliga placeringar görs initialt en pedagogisk utredning för att alla elever ska få en individuellt anpassad skolgång. Alla elever på skolan arbetar utifrån sina egna förutsättningar och behov och utbildningen anpassas utifrån den nivå eleven befinner sig. Skolan har ett tydligt specialpedagogiskt perspektiv och ett lågaffektivt förhållningsätt. Den lilla elevgruppen resulterar i ett litet sammanhang och lugn miljö vilket i kombination med hög lärartäthet ger varje elev goda möjligheter att lyckas i sina studier.

Kompetens

I personalgruppen finns socionomer, socialpedagoger, behandlingspedagoger mm. Personalen har vidareutbildning i rePULSE, psykiatriska svårigheter, neuropsykiatriska funktionsvariationer, lågaffektivt bemötande, MI (motiverande samtal) och traumamedveten omsorg.

Eftervård

Möjlighet finns till eftervård vid behov och kan bestå av exempelvis att kontaktperson träffar den unge regelbundet under en period efter placeringens avslut för att skapa de bästa förutsättningarna för den unge att lyckas hemma hos sina föräldrar eller i kommande placering i familjehem eller HVB.

Övriga etableringar

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Vilka är vi?

Caremore - Vi bryr oss mer

Caremore startades med målet att bli en av de ledande vård- och behandlingsverksamheterna i Sverige. Caremore är inriktat på vård- och behandling för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/ eller psykosocial eller psykiatrisk problematik.

Kompetens

integrerad verksamhet

Vi erbjuder en integrerad verksamhet där vi kan hjälpa våra klienter från en kvalitativ utredning till ett fungerande liv i samhället via behandling, utbildning, praktik/arbete samt vid behov eget boende. Målet med verksamheten är att hjälpa varje individ att nå sin fulla potential.

Bred metodkompetens

Individs enskilda behov

I våra verksamheter har vi ett brett spektra av kompetenser: socionomer, socialpedagoger, behandlingsassistenter, beteendevetare, lärare mm. Vi har en bred kultur- & språkkompetens. All ordinarie personal har regelbunden handledning & flerårig erfarenhet av målgruppen de arbetar med.

Placeringsrådgivning

Om du vill rådfråga oss kring en placering är du välkommen att kontakta oss. Vi rådgör och diskuterar gärna dina klienters behov och svarar på era frågor kring en placering hos Caremore.

Caremore Torpa

Caremore Torpa

Vi bryr oss mer!

Caremore Torpa

Om enheten

Torpa ligger beläget i natursköna omgivningar i Kungsbacka kommun. Verksamheten bedrivs i två vackra skolbyggnader från 1892 som byggdes om till boende på 70-talet. Torpa tar emot pojkar i åldrarna 12-19 år med psykosocial problematik och/eller neuropsykiatriska funktionsvariationer eller psykiatrisk problematik.

Verksamhetschef: Agneta Höglund, agneta.hoglund@caremore.se 0706-23 02 72
Platschef: Linda Gustafsson, linda.gustafsson@caremore.se 0720-50 51 43
Adress: Torpa skolväg 6/11, 439 74 Fjärås
Telefon: 0300-54 40 20 
Antal platser: 14 platser för pojkar i åldrarna 12-19 år fördelade på 3 avdelningar

Målgrupp

Verksamheten riktar sig till pojkar i åldrarna 12-19 år med psykosocial problematik och/eller neuropsykiatriska funktionsvariationer eller psykiatrisk problematik som vårdas enligt SoL och LVU. Pojkarna kan ha riskbeteenden som yttrar sig genom svårigheter att följa regler och rutiner, svårigheter i socialt samspel och i relationen med vuxna och jämnåriga, ett hotfullt eller våldsamt beteende eller en bristande/havererad skolgång.

Verksamhetens metoder och arbetssätt

Torpas verksamhet har en miljöteuapeutisk ansats med ett hälsofrämjande och salutogent förhållningssätt och är uppdelad på tre olika avdelningar för att skapa ett litet och tryggt sammanhang för den unge. Varje avdelning arbetar utifrån en traumamedveten omsorg med fokus på relationsskapande och en tydlig struktur. Pojkarna stöttas i ADL (aktiviteter i det dagliga livet) och socialt samspel  genom tydliggörande pedagogik och individuella planeringar anpassade utifrån den unges behov och förutsättningar. 

Den unge får stöd och vägledning för att etablera en fungerande skolgång, en meningsfull fritid, en god fysisk och psykisk hälsa samt positiva relationer till vuxna och jämnåriga.

Vid samtliga placeringar upprättas en individuell genomförandeplan utifrån socialtjänstens vårdplan som är grunden i behandlingsarbetet för att kunna göra såväl kortsiktiga som långsiktiga mål tydliga. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för en gynnsam placering och att den unge ska känna delaktighet sker insatsernas utformning  i en nära dialog mellan den unge, vårdnadshavare, socialtjänst, Torpas personal och eventuella andra aktörer i den unges professionella nätverk såsom BUP (barn- och ungdomspsykiatrin), habilitering osv.

Torpa arbetar med ett lågaffektivt bemötande och genom individuella samtal utifrån MI (motiverande samtal), social färdighetsträning, “Hitta rätt” och ADL för att hjälpa ungdomen till en självständig och fungerande vardag. Vid behov kan de unge gå “programmet om dig själv” vilket är ett program baserat på KBT (kognitiv beteendeterapi) som syftar till att öka den unges självkännedom.

Skola/sysselsättning

Möjlighet finns till skolgång på Skogsbrynets resursskola i Sätila vilket är en fristående grundskola för årskurs 7-9 med tillstånd från Skolinspektionen att bedriva undervisning och följer därmed skollag och läroplan. Det finns även ett nära samarbete med närliggande skolor i Kungsbacka kommun.

Kompetens

I personalgruppen finns socialpedagoger, behandlingspedagoger, lärare mm. Personalen har vidareutbildning i miljöterapi, psykiatriska svårigheter, neuropsykiatriska funktionsvariationer, lågaffektivt bemötande, MI (motiverande samtal), KBT (kognitiv beteendeterapi).

Eftervård

Möjlighet finns till eftervård vid behov och kan bestå av exempelvis att kontaktperson träffar den unge regelbundet under en period efter placeringens avslut för att skapa de bästa förutsättningarna för den unge att lyckas hemma hos sina föräldrar eller i kommande placering i familjehem eller HVB.

Övriga etableringar

Inga resultat hittades

Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.

Vilka är vi?

Caremore - Vi bryr oss mer

Caremore startades med målet att bli en av de ledande vård- och behandlingsverksamheterna i Sverige. Caremore är inriktat på vård- och behandling för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/ eller psykosocial eller psykiatrisk problematik.

Kompetens

integrerad verksamhet

Vi erbjuder en integrerad verksamhet där vi kan hjälpa våra klienter från en kvalitativ utredning till ett fungerande liv i samhället via behandling, utbildning, praktik/arbete samt vid behov eget boende. Målet med verksamheten är att hjälpa varje individ att nå sin fulla potential.

Bred metodkompetens

Individs enskilda behov

I våra verksamheter har vi ett brett spektra av kompetenser: socionomer, socialpedagoger, behandlingsassistenter, beteendevetare, lärare mm. Vi har en bred kultur- & språkkompetens. All ordinarie personal har regelbunden handledning & flerårig erfarenhet av målgruppen de arbetar med.

Placeringsrådgivning

Om du vill rådfråga oss kring en placering är du välkommen att kontakta oss. Vi rådgör och diskuterar gärna dina klienters behov och svarar på era frågor kring en placering hos Caremore.